Većina trgovaca poštuje uredbu o ograničenju trgovačkih marži

Inspekcijski nadzor obavljen u 82 objekta najvećih maloprodajnih lanaca

Izvor: Foto Informer
Izvor: Foto Informer

Vlada Republike Srbije je početkom septembra stavila u fokus tržišni nadzor, uvodeći Uredbu kojom se ograničavaju trgovačke marže na osnovne proizvode, u pokušaju da zaustavi rast maloprodajnih cena i zaštiti potrošače od prekomernih poskupljenja. Prema rečima ministarke unutrašnje i spoljne trgovine Jagode Lazarević, većina trgovinskih lanaca ovu meru poštuje – ali su inspektori već naišli na prve izuzetke.

Uredba, koja je na snazi od 1. septembra i važi šest meseci, definiše da trgovačka marža na maloprodajne cene bez PDV-a ne sme preći 20%. Ograničenje se odnosi na širok spektar proizvoda – od prehrambenih osnovnih namirnica poput mleka, mesa i hleba, do proizvoda za ličnu higijenu, kućnu hemiju i dečiju opremu.

Izvor: Foto Tanjug
Izvor: Foto Tanjug

Ministarka Lazarević je u izjavi za agenciju Tanjug potvrdila da je inspekcijski nadzor obavljen u 82 objekta najvećih maloprodajnih lanaca, i da je u većini slučajeva utvrđeno poštovanje nove regulative. Trgovci su, dodaje ona, dostavljali cenovnike nadležnim organima, što je bio jedan od uslova za praćenje sprovođenja uredbe.

Međutim, prvi slučaj neslaganja s pravilima zabeležen je u lancu „Veropoulos“, koji nije dostavio cenovnike u zakazanom roku. Inspekcija je potvrdila da su cene u prodavnicama tog lanca korigovane, ali se istraga nastavlja kako bi se utvrdilo da li su korekcije u skladu s ograničenjem marži.

Potrošači negoduju: Cene niže, ali sniženja nestaju

Uvođenje uredbe dočekano je s mešovitim reakcijama javnosti. Iako su cene nekih artikala zaista snižene, potrošači sve češće primećuju da su nestala velika sezonska sniženja i promotivne akcije koje su ranije bile uobičajene.

Lazarević je potvrdila da su se građani žalili zbog smanjenja broja akcija, i otkrila da su pojedini proizvođači bili spremni da nastave sa sniženjima na sopstveni trošak, ali su neki trgovinski lanci te ponude odbili. Uprkos tome, dodala je, postoje i pozitivni primeri – poput Merkatora i Idea maloprodajnog lanca – koji su nastavili sa redovnim akcijama i nakon stupanja uredbe na snagu.

„Cilj uredbe nije bio da se izjednače cene u svim prodavnicama, već da se tržištu omogući zdravije formiranje cena kroz konkurenciju, ali bez preteranog profita na račun građana“, izjavila je ministarka.

Redakcija Portala

Preporučujemo

Back to top button